torsdag 19. april 2018

Ingunns flettepuls med tommelkile. Oppskrift.


Noen har spurt etter oppskrift på pulsvarmerne med fletter som jeg viste i forrige innlegg.
Jeg har revidert oppskrifta litt denne gangen.
Blant annet er tommelkilen ny. 
Den forrige oppskrifta kan du se her.





Mønsteret går over 23 masker,
hårflette over 9 masker
og den falske fletta på hver side over 3
med 2 vrangmasker på sidene.
pinner nr 3 på ribbestrikken nederst og øverst 
og 3,5 på resten.




På flette vridd mot venstre strikkes de tre første maskene,
de tre neste settes på en (flette)pinne
foran arbeidet,
strikk de tre neste,
og de tre på pinnen til slutt.

På flette vridd mot høyre settes de tre første maskene på flettepinnen bak arbeidet,
strikk de tre neste maskene,
deretter de tre på pinnen
og til slutt de tre siste maskene.

På diagrammet er ikke den falske fletta på høyre side med,
og derfor går mønsteret her over 16 masker.


Legg opp 48 m på pinner nr 3 og strikk 10 omg 1r og 1vr.
Bytt til pinner nr 3,5 og start på mønsteret med en gang.
Jeg fordelte maskene slik for å få hele hårfletta på samme pinne:
16 m + 7 m + 13 m + 12 m.
Maskene på innsida strikkes rett.
Strikk etter diagrammet til du kommer til 9. vridning.
Da starter økningen til tommelkilen.
På høyre pulsvante blir det slik:
          Etter flettingene strikker du en maske rett, så øker du ved å ta opp tråden mellom denne maska og neste og strikke den vridd rett. 
Strikk så to masker og øk en gang til. 
Strikk en omgang uten økning.
Neste gang du øker strikker du 4 masker mellom økningene, så 6 masker etc til du har økt 8 ganger.
Strikk omgangen uten økning, og på den neste strikker du 2 masker rett, deretter 16 m vrang og videre rett omgangen ut. 
På neste omgang feller du de 16 maskene du strikket vrangt. Da er tommelkilen klar, og du fortsetter som før til du har 16 vridninger.
Bytt til pinner nr 3 og strikk vrangbord som på oppleggskanten over 6 omg.
Start med vrangt og hopp over kastet som vanligvis kommer på 2. omgang av mønsteret.
Fell av med elastisk kant.
På venstre pulsvante blir økningen slik: 
Strikk rett til du har igjen 3 masker, øk en maske, strikk 2 masker, øk en gang til og strikk den siste.
Da skal tommelkilen bli lik på begge.






Dette paret er strikka i Sterk fra DSA.
Garnforbruk ca 45 gram.
Kjekt med slike ett-nøste-prosjekter.



Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på å skrive ned oppskrifter, men jeg deler gjerne. 
Si gjerne fra om noe er vanskelig å skjønne, 
eller om du finner feil.
Så er det veldig koselig om du linker hit hvis du strikker disse og publiserer dem.
Kjekt om oppskrifta kan være til glede for flere.



Som dere ser tiner det for hver dag nå.




Og søndagens fantastiske skitur på Imingfjell
ble muligens sesongens siste.


God helg til dere alle!
Jeg ser fram til noen dager ved kysten.


Klem



6 kommentarer:

  1. Så fint du har beskrevet fletter og tommelkilen Ingunn. Tak fordi du bringer min ide videre. Er ret sikker på, at mange får glæde af at strikke tommelkilen på deres pulsvarmere. Her strikkes der ikke meget. Har igen problemer med maven og vejrtrækningen, men der er da et par små strømper på pindende. Her i DK er det nærmest sommervejr. Igår kom den op på 25 grader og bøgen er sprunget ud
    God weekend, når du når frem til den.
    Klem fra Tove

    SvarSlett
  2. De er så fine disse pulsvantene dine, takk for at du deler!
    Vi har hatt noen fine dager nå, men i dag kom tåka.
    Kos deg videre med dine flotte turer, du er så flink :)
    Fredagsklem

    SvarSlett
  3. Så fine pulsvarmere! Dette er slike oppskrifter som jeg vegrer meg for å gå løs på, men nå har jeg i hvert fall fullført et broderiprosjekt som jeg skriver om på bloggen min :)

    SvarSlett
  4. fine pulsvarmere..
    fortsatt litt snø igjen hos deg, ser eg - her er det vår, løvsprett og pollesesong :D

    God helg

    SvarSlett
  5. Takk for oppskrift, kjære Ingunn. Jeg liker tommelkilen :-))
    Så deilig at du kan gå på ski ... fortsatt ... naturlig jeg kan
    tenker meg - du venter på våren. Her er. Vakker. Alltid ute og
    ikke mye tid med strikke. Men jeg har ull fra Viking og Norge
    på pinne :-)) Neste innleg kommer. Hilsen til deg. Glede å se
    dine bilder... snø og blå himmelen = deilig.
    Kos deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  6. Å. så fine votter! Jeg kjenner det rykker i strikkepinnene!

    ผ่านเว็บ B2BET

    SvarSlett